Monday 17 October 2011

Aplikasi di dalam handphone yang boleh digunakan semasa penyampaian P&P Muzik

Pelaksanaan sukatan baru dalam KSSR yang baru diperkenalkan banyak mempertengahkan penggunaan teknologi maklumat di dalam semua matapelajaran sekolah rendah. Guru muzik juga tidak lagi hanya sekadar mengajar dengan teknik lama permainan alat muzik dan carta. Terdapat juga cd mahupun video yang dicadangkan oleh pembekal yang hampir serupa dengan aplikasi ini, namun harga yang perlu dibayar terlalu tinggi.Sebagai cadangan guru-guru boleh menggunakan handphone (smartphone) dengan sistem seperti ios, android dan sebagainya bolehlah mendapatkan aplikasi percuma di pasaran.


Aplikasi Music Note Flashcards sebagai contohnya dapat membantu murid meneka note yang tepat didalam garisan baluk dengan animasi dan muzik yang menarik.















Fun With Note, aplikasi yang sangat menarik membimbing murid mengenali kedudukan note di dalam baluk beserta dengan gambaran piano dan grafik yang mantap.









 Youth Music Instruments pula bila diteliti sangat sesuai untuk dijadikan bahan P&P pada murid tahap 1. Aplikasi yang mudah serta jelas mampu membi,bing murid mendalami jenis alat muzik beserta dengan contoh bunyi yang dihasilkan.














 Penjelasan jenis alat muzik juga disediakan.



































Murid boleh memilih jenis alat muzik dan memperdengarkan contong fungsi alata tersebut didalam gubahan muzik yang disediakan.
















Aplikasi berupa teka-teki
















Dalam menyampaikan pengajaran melalui hanphone. Guru boleh menggunakan sistem all share iaitu sambungan terus dari hanphone kepada skrin atau tv tanpa menggunakan wayar. Mudah bukan.

Penulisan ini sekadar cadangan untuk dikongsikan bersama.. Published with Blogger-droid v1.7.4

1 comment:

  1. Fulamakkkk!!!! dah maju cikgu zaidi skrg...cayalah..leh share nnt...

    ReplyDelete